Bałkańskie wzory

Wymienienie dekoracyjnej tkaniny podwójnej wynika z faktu, że jest ona uprawiana u nas obecnie dość szeroko, w bardzo indywidualnych wzorach i w tej postaci używana przez lud – a więc jest ludowa. Zbyt mało jednak dotąd ją znamy, jeżeli chodzi o twórczość ludową powszechną, a nie tylko działalność kilku wyspecjalizowanych, powstających pod wpływem nie ludowym warsztatów, by można było pokusić się o jakieś syntetyczne określenie tej tkaniny. W pozostałej trzeciej grupie należy przede wszystkim wymienić nasze góralskie, w kolorach nie barwionej wełny utrzymane wełniane kraciaki, a także tamtejsze drobno paskowe, czerwone i błękitne ,,kanafasiki'” identyczne u nas i po drugiej stronie granicy. Drogą okrężną, poprzez Rosję, dotarł do nas typowo bałkański wzór dekoracyjny tkanin, polegający na ukosach, które znajdujemy w formie haftu tkanego głównie w okolicach Włodawy, na naszym wschodnim pograniczu. Bliski i stylowo temu ornamentowi jest też wzór dekoracyjny tkaniny o specjalnym splocie, znamiennej dla Litwy a spotykanej u nas na Białostocczyźnie. Odrębny, częściowo tylko zgodny z zespołem pierwszym jest styl mazurskiego szmaciaka, to jest tkaniny dekoracyjnej; utkanej z wątku utworzonego ze starych szmat. Ten typ tkaniny, powszechny dziś w całym kraju jako pasiasty chodnik, na Mazurach przybrał wzór zbliżony do kilimowego. Tkaniny stanowią do dziś źródło inspiracji, wówczas nie było chaty czy domu, bez tej tkaniny jako elementu dekoracyjnego domu.

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Zostaw komentarz

Musisz być zalogowany w celu zostawienia komentarza.

Designed for corportae housing