Ozdoby ścienne

Współczesna wycinanka kielecko – sandomierska, wyrosła z naśladowania firanek papierowych, wytłaczanych fabrycznie, po wojnie upowszechniła się. Ozdoby ścienne Zajmują się nią również bardziej utalentowane specjalistki, które wykonują te firanki-wycinanki dla sąsiadów i znajomych. Firanki takie, złożone z pełnych szlaków brzeżnych, zamykających siatkę, oraz ornamentów kwiatowych rzucanych rytmicznie na siatkę, zachowały charakter dawnych wycinanek ściennych jedynie częściowo – w ażurowych wycięciach, zdobiących obramienia siatki i ornamenty kwiatowe. Nowa ta sztuka, nawiązująca nieświadomie do białych wycinanek bibułkowych regionu podwarszawskiego, dziś już zapomnianych, mówi zarówno o

pewnych stałych tendencjach zdobniczych, istniejących wśród ludu, jak też o nie zanikłej jeszcze całkowicie chęci wyżycia się ludu we własnej sztuce. Ozdoby ścienne Dowodów na to ostatnie twierdzenie może dostarczyć współczesna wieś regionu kielecko-sandomierskiego znacznie więcej. I tak na przykład w niektórych wsiach, jak Wola Jachowa w regionie Świętokrzyskim lub Pliskowola w sandomierskim, występuje barwne malowanie ścian, odręczne albo przez patrony własnego pomysłu. Malarstwo to pełne uroku dzięki bezpretensjonalności i swobodzie ornamentu kwiatowego, utrzymuje się zasadniczo nadal w ramach dawnego zdobnictwa ludowego. Ozdoby ścienne Podobne cechy wykazują również malatury przy użyciu patronów (np. malowanki wykonane przez Bolesławę Kosior ze wsi Jadachy pow. Tarnobrzeg)i nawet ta oschła w gruncie rzeczy technika nie zdołała zagłuszyć wymowy oryginalnych motywów, jak np. ulubione w sztuce ludowej ptaszki, traktowane dekoracyjnie, i pozbawionego sztywności układu.

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Zostaw komentarz

Musisz być zalogowany w celu zostawienia komentarza.

Designed for corportae housing