Papierowe dywany

Znane z literatury malowanie ścian w Bronowicach Dużych pod Krakowem świadczy o szerokim podłożu tej sztuki, która rozwija się do dziś w powiecie dąbrowickim, znana powszechnie pod nazwą malowanek zalipiańskich. Malowanie bezpośrednio na ścianach, powale i piecu lub na papierach naklejanych na ściany uprawiane jest jeszcze poza Zalipiem, stanowiącym obecnie ,,stolicę” słynnej z malowanek okolicy, głównie w Ćwikowie i Pilczy. Przestrzeń objęta przez malarstwo typu zalipiańskiego sięgała dawniej od Dunajca na zachodzie gdzieś po Radwan i Szczucin na wschodzie, przy czym twórczość ta koncentrowała się w pasie ciągnącym się od Żabna na północ, ku Wiśle, przekraczając ją jedynie koło Trzebnicy i Parchocina. Malowanki rozwinęły się około pół wieku temu prawdopodobnie z plam okrągłych o jasnym kolorze rozpuszczonej gliny, którymi rozjaśniano” dawniej zakopcone części ścian, pieca i powały. Ówczesne malowanki, zachowane w Bibliotece dawnego Muzeum Przemysłowego i w Krakowie i częściowo opublikowane przez E. Frankowskiego, inaczej wyglądały niż dzisiaj wykonane . Były barwniejsze i bardziej dekoracyjne w kształcie i rozplanowaniu, podczas gdy obecne mają w swych elementach zdobniczych więcej naturalizmu, co zresztą można zaobserwować również w ornamentyce skrzyń krakowskich i współczesnych obrazach. Nowym typem malowanek zalipiańskich są papierowe ,,dywany”, tzn. malowany odpowiednik dywanika czy makatki, pokryty kwiatami takimi samymi, jakie wypełniają powałę bądź piec, albo innymi motywami, naśladującymi tandetę drobnomieszczańską.

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Zostaw komentarz

Musisz być zalogowany w celu zostawienia komentarza.

Designed for corportae housing