Rzeźba w domu na wsi

Swoistą wymowę plastyczną mają również współczesne budynki o ścianach ze szczap powiązanych zaprawą murarską. Nieregularna, a przez to bardziej malownicza rytmika występujących na przemian dwóch składników- drewna i zastygłej w prawie płynnej masie zaprawy ożywia chropowate lico ściany, rozedrgane w kontrastach światłocienia i barw. Szereg gałęzi polskiej sztuki ludowej związanych jest z wnętrzem chaty – nawet z tym najdawniejszym – gdzie jedynym sprzętem były ławy, nieraz stół i skrzynia, no i misy oraz garnki, a urozmaiceniem wnętrza rytmiczne belkowanie pułapu, oraz potężny piec, którego malownicze rozczłonkowania tworzyły rodzaj abstrakcyjnej rzeźby przestrzennej. Piękno wymienionych przedmiotów, pełne surowej powagi powściągliwych kształtów, polega tu na proporcjach, uwzględniających stronę utylitarną oraz świadczących o wyrobionym wiekowym nieraz powtarzaniem zmyśle estetycznym twórcy. Na utrzymane w opisanym charakterze tło nasunęło się, głównie W XIX wieku, dekorujące płaszczyznę drewna ryzowanie, rozmaitość kształtu nowego sprzętu, a przede wszystkim barwa, którą wniosły drzeworyty i obrazy, w pewnych regionach także i malowany sprzęt, następnie takie, rzec można, drobiazgi, jak ornamentowane fajansowe talerze, ażurowa wycinanka czy papierowe firaneczki. Osobno wymienić należy dwu-, a później wielobarwną tkaninę, używaną pierwotnie jedynie jako przykrycie pościeli, a dziś w formie pasiastego szmaciaka zaścielającą podłogę chat we wszystkich regionach Polski. W gabinetach i salonach świetnie sprawdzają się sofy skórzane z drewnianymi obiciami.

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Zostaw komentarz

Musisz być zalogowany w celu zostawienia komentarza.

Designed for corportae housing